torstai 25. lokakuuta 2012

Vatsaturvotus masentaa

En ole nyt moneen viikkoon kirjoittanut blogiini, sillä en ole ollut kauhean terve. Olen silti käynyt lenkillä joka toinen päivä ja tehnyt saliharjoituksia, syönyt hyvin, mutta vatsani on silti jatkuvasti kipeä. Ajattelin nyt kuitenkin kirjoittaa tänne myös huonoista fiiliksistä, sillä olen ollut nyt aika surullinen pidemmän aikaa. Aina kun terveys krenkkaa, niin mielikin mustenee. Minulla on ollut kova stressi töistä alkusyksystä, mutta olen nyt ottanut lomaa ja olen saanut levättyä. Vatsani on vain nyt käynyt taistoon ja yrittää sabotoida sitä hyvää oloa, jota olen kesästä ja alkusyksystä itselleni saanut.

Minun on taas mentävä uudelle lääkärille ja toivottava, että perimmäinen syy löytyisi. Minulle puhkeaa aina aika ajoin joku uusi sairaus, jota hoidetaan ja voin jonkin aikaa hyvin, kunnes taas sairastun. Yksi on ja pysyy, kiukutteleva vatsa. Sain viimeksi lääkäriltä laihdutuslääkkeitä, joita olen syönyt nyt kuukauden, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Oikeastaan päinvastoin, sillä olen nyt voinut huonommin. Minun pitäisi syödä niitä kolme kuukautta ja sitten katsotaan, että onko niistä ollut apua, jotta lääkäri tietäisi paremmin, että mikä on vialla ja onko "rasvasieppareista" apua. Olen aika skeptinen, mutta kokeilen kaikkea, jos vain oikea syy löytyisi.

Olen nyt lomalla syönyt hapankorppuja ja vähän suklaata, eikä vatsani selvästi niitä kestänyt. Viljat ja sokerit ovat muutenkin minulla miltei nollassa, mutta väsyttää elää askeettisesti kaiken aikaa. Mutta kun olo on taas tällainen ja ollut jo pidemmän aikaa, niin tuntuu että taidan palata vesi-salaattikuurille, enkä mitään muuta syö ikinä koskaan. Motivaatio on vähän hukassa, mutta liikunnasta ja säännöllisestä ruokailusta olen silti pitänyt kiinni. Puntarille ei vaikuta mennä, sillä on oikeastaan se ja sama, paljonko painan, kun näytän tankkilaivalta.

Laitan blogiini kuvan vatsastani nyt, kun se on turvoksissa, eilen se oli vielä tuosta suurempi. Pahoittelen kuvan huonoa laatua ja rajausta, sillä kännykkäkameralla on aika hankala ottaa omasta mahasta kuvaa.

Kiitos kaikille kommenteistanne, ihana kun minua on tänne blogiini vähän kaivattu.


Vatsakuvaa voi verrata lokakuun alussa otettuihin kuviini.

10 kommenttia:

  1. Tiedän tunteen. Itselleni muuten hapankorput ovat ylivoimaisesti vatsaa eniten ärsyttäviä, vielä pahempia kuin vehnäleipä.

    Kannattaisiko ottaa kuva vatsasta ennen ruokailua esim. aamulla ja sitten uudestaan saman päivän iltana? Ja viedä ne sille lääkärille, että ymmärtäisivät oikeasti, miten kipeä vatsa on. Toivottavasti pääset hyvän lääkärin vastaanotolle ja löytyy ratkaisu, tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, hapankorput ja ruis tuntuvat olevan nyt pahempia kuin vehnä vatsalleni. Vähän alkaa helpottaa, kun päivä kerrallaan viljattomuus jatkuu.

      Olen käynyt lääkärissä jo muutaman vuoden säännöllisesti, aina puhkeaa uusi sairaus, joka sitten hoidetaan ja ehdin olla vähän aikaa terveenä. Mutta en silti harmittele, onhan se hyvä tulla aina kuntoon. :)

      Poista
  2. Olen itse ainakin oman superturpoilevan vatsani kanssa huomannut, että runsas vehnätuotteiden syönti ja stressikin turvottaa paljon. Suolisto on jotenkin ärtynyt ja silloin tulee turvotus herkästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on tosi paljon samaa. Meillähän on se Tietzenin syndroomakin molemmilla. Stressi on tosiaan voinut tulehduttaa suolen, ja sitten "uusien" ruokien mässäily turvotti.

      Poista
  3. Voi, vatsaongelmat ovat tosi kurjia! Toivottavasti asia rupeaa selviämään ja löytäisit hyvän mielen ja jaksamisen taas.

    Parempaa viikkoa toivotellen! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Taskunoita. Nyt on jo vähän parempi, joskin vatsa on vielä arkana. Mieli on onneki ihan hyvä nyt. :)

      Poista
  4. Näin niinkuin offtopic

    VastaaPoista